Зарубіжна література














         МАТЕРІАЛИ ДО УРОКІВ   (10 клас, 35 годин)

№ уроку

Тема уроку

1

Значення художньої літератури для людини й людства XXI ст. Формування читача в епоху цифрових технологій . Оригінали й переклади художніх творів, їхня роль у розвитку особистості. Перекладна література як важлива складова вітчизняної культури й чинник формування української поезії

 

2

Давня Греція. Етапи й шедеври античності ( огляд ). Міфологічні, пригодницькі й побутові елементи в “Одіссеї” Гомера

 

3

Уславлення людського розуму, вірності, винахідливості й допитливості. Засудження беззаконня, насильства, несправедливості, самовпевненості й марнославства. Образ Одіссея

 

4

Специфіка італійського Відродження, його основні етапи, представники. Роль Данте Аліг’єрі в історії європейської культури. Поема “Божественна комедія” як філософсько – художній синтез середньовічної культури й утілення ідей раннього Відродження

 

5

Особливості композиції поеми Данте “Божественна комедія”. Концепція світу й людини. Алегоричний зміст образів та епізодів. Жанрова своєрідність твору

 

6

Ренесанс в Англії: здобутки та представники. Здобутки драматургії Вільяма Шекспіра. Філософські й моральні проблеми в трагедії В. Шекспіра “Гамлет”. Провідні мотиви твору. Художній простір ( данське королівство як символ )

 

7

В.Шекспір Гамлет. “Чи бути, чи не бути? “: філософська проблематика трагедії

 

8

Багатогранність шекспірівських характерів. Відкритість твору в часі, його рецепція та інтерпретації за наступних епох

9

РМ. ( письмово ) Гамлет – вічний образ світової літератури

 

10

Контрольна робота за темами “Вступ. Оригінальна й перекладна література в сучасному світі”, “Золоті сторінки далеких епох”

11

Специфіка переходу від романтизму до реалізму. Романтизм у Німеччині. Ернест Амадей Гофман “Крихітка Цахес, на прізвисько Циннобер”. Е.Т.А.Гофман як представник гротескної течії романтизму: віхи мистецького шляху

 

12

Особливості сюжету і композиції повісті Е,Т,А,Гофмана “Крихітка Цахес, на прізвисько Циннобер”. Протиставлення філістерів та ентузіастів як провідний конфлікт творчості митця

 

13

Гротескні образи в повісті Е,Т,А,Гофмана “Крихітка Цахес, на прізвисько Циннобер”. Викривальний зміст твору

 

14

Розвиток романтизму в США, видатні представники. Місце ВолтаВітмена в літературному процесі США. Особливості світобачення митця. Зв'язок збірки “Листя трави з історією та життям Америки” Тематика, проблематика, композиція збірки

15

Образ ліричного героя збірки В.Вітмена“Листя трави”. Символи. Традиції й художнє новаторство В.Вітмена

 

16

РМ. ( усно ). Виразне читання віршів В.Вітмена

 

17

Особливості роману XIXст. Значення Гюстава Флобера для розвитку реалізму. “Пані Боварі” Г.Флобера: конфлікт романтичних ілюзій та дійсності, сюжет і композиція

 

18

Еволюція Емми Боварі. Образи обивателів. Об’єктивний стиль Г.Флобера. Психологічні деталі. Боваризм як суспільно – психологічне явище

 

19

Оскар Уальд“Портрет ДоріанаГрея”. Ідейно – естетичні погляди і творчий шлях митця

 

20

Проблема краси й моралі в романі О.Уальда“Портрет ДоріанаГрея”. Система образів

 

21

Еволюція головного героя роману О.Уальда“Портрет ДоріанаГрея”. Роль фантастики й символіка у творі. Традиції і новаторство митця в жанрі роману

 

22

РМ ( усно ). Дискусія “Портрет ДоріанаГрея“слід вважати моральною чи аморальною книгою?

 

23

РМ ( письмово ) . Контрольний твір за темою “Якою є справжня мораль роману “Портрет ДоріанаГрея”?

 

24

Модернізм як літературно-мистецький напрям кінця ХІХ почХХст. Течії раннього модернізму: символізм, імпресіонізм, неоромантизм

 

25

Шарль Бодлер – пізній романтик і зачинатель модернізму. Збірка “Квіти зла”. Сонет “Альбатрос”

 

26

Образи, символи, особливості поетичної мови у віршах Ш.Бодлера

 

27

Теоретичні засади й художні відкриття поезії французького символізму. Взаємодія символізму й імпресіонізму в ліриці

 

28

Поль Верлен “Поетичне мистецтво”, “Осіння пісня”. Естетичні погляди поета у вірші “Поетичне мистецтво”. Зображення пейзажів природи і душі в “Осінній пісні”. Сугестивність, музикальність, живописність лірики

 

29

 Артюр Рембо “Голосівки”, “Моя циганерія”. Художнє новаторство А.Рембо. Поєднання рис імпресіонізму й символізму в сонеті “Голосівки”. Образ ліричного героя у вірші Моя циганерія

 

30

Контрольна робота за темою “Перехід до модернізму. Взаємодія символізму й імпресіонізму в ліриці”

 

31

 

Моріс Метерлінк “Синій птах”. М.Метерлінк як теоретик і практик “нової драми”. Концепція символістського театру

32

Ідея одухотворення життя й відновлення втрачених зв’язків у драмі – феєрії М.Метерлінка “Синій птах”

 

33

Особливості розвитку сюжету казки – феєрії М.Метерлінка “Синій птах”. Роль фантастики. Символіка образів. Трактування фіналу

 

34

Йоанна Яґелло (нар. 1974). «Кава з кардамоном».

 

35

Контрольна робота

 


МАТЕРІАЛИ ДО УРОКІВ  (11 клас, 35 годин)

№ уроку

Тема уроку

Виклики сучасного світу. Значення літератури та культури для збереження миру й духовності. Роль вітчизняної перекладацької школи для популяризації світової літератури й формування українського читача. Літературні премії світу, письменники- лауреати та їхній внесок у боротьбу за мир і духовність.

 

 2

Німецьке Просвітництво та його вплив на розвиток Європи. Йоганн Вольфґанґ Ґете (1749 – 1832). «Фауст» (І частина), останній монолог Фауста (ІІ частина). Віхи життя та значення діяльності Й. В. Ґете для світової культури. Історія створення трагедії «Фауст». Особливості композиції. Проблематика.

 

 3

Образ Фауста як утілення динамізму нової європейської цивілізації. Пошуки сенсу буття й призначення людини.

 

 4

Опозиція Фауст – Мефістофель. Фауст і Маргарита. Жанрова своєрідність твору.

 

 5

Модерністська проза початку ХХ ст. (загальна характеристика). Світоглядні й естетичні засади модернізму, його художнє новаторство. Модерністські явища в художній прозі на початку ХХ ст. Ф. Кафка, Дж. Джойс і М. Пруст як зачинателі модернізму в європейській прозі.

 

 6

Франц Кафка (1883 1924). «Перевтілення». Життя і творчий шлях Ф. Кафки. Зображення відчуження особистості в новелі «Перевтілення».

 

 7

Образ Грегора Замзипроблемність, метафоричність, символічність. Розкриття у творі світового буття як абсурдного.

 

 8

Особливості композиції, функції фантастики. Характерні риси стилю Ф. Кафки, поєднання реалістичних і міфологічних елементів у гротескному світі.

 

 9

Альбер Камю (1913 – 1960). «Чума». Віхи життя й особливості світогляду А. Камю. Роман «Чума»: проблематика, сюжет і композиція, притчевість твору, аллегоризм образів і ситуацій.

 

 10

Контрольна робота

 

11 

Розмаїття течій модернізму й авангардизму в європейській ліриці XX ст.

 

 12

Ґійом Аполлінер (Вільгельм Альберт Володимир Олександр Аполлінарій Костровицький, 1880 – 1918). «Зарізана голубка й водограй», «Міст Мірабо». Ґійом Аполлінер – поет-авангардист. Зв’язок поезії митця з естетикою кубізму, своєрідність «сюрреалізму» письменника, його художні новації в царині лірики. Збірки «Алкоголі. Вірші 1898 1913 рр.», «Каліграми. Вірші Миру і Війни».

 

 13

Специфіка віршованої форми каліграм («Зарізана голубка й водограй»). Тема кохання й часу у вірші «Міст Мірабо». Верлібр у творчості Ґійома Аполлінера.

 

 14

Райнер Марія Рільке (1875 1926). «Згаси мій зір…», «Орфей,Еврідіка, Гермес», збірка «Сонети до Орфея» (огляд).Своєрідність поглядів і поетики Р. М. Рільке. Діалог ліричного героя з Богом («Згаси мій зір…»). Переосмислення античних міфів у віршах митця («Орфей, Еврідіка, Гермес», збірка «Сонети до Орфея»). Філософський характер і художня довершеність лірики поета.

 

 15

Федеріко Ґарсіа Лорка (1898 – 1936). «Про царівну Місяцівну», «Гітара». Віхи творчого шляху й художні здобутки Ф. Ґарсіа Лорки. Жанрове розмаїття його лірики. Яскраві образи й символи у віршах поета. Своєрідність художнього світу Ф. Ґарсіа Лорки.

 

 16

РМ (усне мовлення)вірш напамять

 

 17

Розвиток жанру антиутопії у XX ст.: ознаки та представники Зв’язок творчості Дж. Оруелла із соціально-історичною ситуацією доби. Поетика антиутопії (фантастика, мова, символи, алегорії та ін.).

 

 18

Джордж Оруелл (Ерік Артур Блер, 1903 – 1950). «Скотоферма» Викриття сутності тоталітарної системи та її ієрархії в антиутопіях митця. Боротьба проти страху й рабської покірності в суспільній свідомості. Образ головного героя в динаміці.

 

 19

Епічний театр Б. Брехта: теоретичні засади й художня практика. Бертольт Брехт (1898 – 1956). «Матінка Кураж та її діти». Б. Брехт – драматург-новатор. Зображення війни як засобу збагачення в драмі «Матінка Кураж та її діти». Ідеї попередження та риси «епічного театру» в п’єсі.

 

 20

Генріх Белль (1917 1985). «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…». Життєвий і творчий шлях письменника. Засудження антигуманної сутності Другої світової війни, її руйнівних наслідків для людства в оповіданні «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…». Образ школи як художня модель нацистської Німеччини. Зображення війни з погляду важко пораненого юного солдата. Символічний зміст назви оповідання, її зв’язок з історією Спарти. Форма твору(внутрішній монолог). Специфіка змалювання образу головного героя (відсутність імені, виразних індивідуальних рис, байдужість до світу, зміни в його внутрішньому світі та ін.). Художні деталі. Підтекст. Авторська позиція.

 

 21

Пауль Целан (1920 – 1970). «Фуга смерті». Віхи життя й творчості Пауля Целана. «Фуга смерті» – один із найвідоміших творів про Голокост. Художнє новаторство митця. Ключові метафори («чорне молоко світання», «могила в повітрі»як відтворення жахливої реальності Освенціму. Прийом протиставлення. Провідні мотиви та їхня роль у творі. Трансформація біблійних образів і мотивів у творі.

 

 22

Контрольна робота. РМ (письмо)Твір – роздум за прочитаними творами

 

 23

Загальна характеристика провідних тенденцій прози другої половини ХХ ст.

 

 24

Ернест Міллер Гемінґвей (1899 – 1961). «Старий і море». Віхи життя й творчості митця. «Кодекс честі» героїв Е. М. Гемінґвея. Реалістичний, міфологічний і філософський плани повісті «Старий і море».

 

 25

Символіка образів (риба, море, рибалка, хлопчик та ін.). Образ Сантьяго. Ознаки притчі у повісті

 

 26

Ґабріель Ґарсіа Маркес (1927 – 2014). «Стариган із крилами». Короткі відомості про життя митця, лауреата Нобелівської преміїСпецифіка «магічного реалізму» Ґ. Ґарсіа Маркеса. Синтез реального і фантастичного в оповіданні Ґ. Ґарсіа Маркеса «Стариган із крилами». Відображення моральної деградації людства. Символічний зміст образу янгола. Ідея прагнення до внутрішнього вдосконалення, морального відродження, повернення до вічних цінностей.

 

 27

Провідні тенденції в драматургії другої половини ХХ ст. Формування «театру абсурду» як явища театрального авангарду в 1950-1960-х рр., його провідні ознаки. Огляд здобутків митців («Гостина старої дами» Ф. Дюрренматта, «Санта-Крус» М. Фріша«Носороги» Е. Йонеско, «Чекаючи на Годо» С. Беккета). Жанрові новації (драма-притча, трагікомедія та ін.). Значення іронії гротеcку у творах

 

 28

Постмодернізм – одне із найяскравіших літературних явищ останніх десятиліть ХХ – початку ХХІ ст. Постмодерністське мистецтво: елітарна й масова культура.

 

 29

Милорад Павич (1929 2009). «Скляний равлик». Короткі відомості про митця. Утілення в оповіданні «Скляний равлик» рис постмодернізму.

 

 30

Хуліо Кортасар (1914 1984). «Менади». Короткі відомості про письменника. Фантасмагорична картина безумства натовпу в оповіданні Х. Кортасара «Менади». Відображення сучасних соціальних, психологічних, етичних проблем у творі. Специфіка індивідуального стилю митцяпоєднання реалістичних і фантастичних елементів, калейдоскопічність подій, символіка, метафоризм, пародія.

 

 31

Контрольна робота РМ (усне мовлення)

 

 32

Загальна характеристика розвитку кримськотатарської літератури й культури. Таїр Халілов (нар. 1940 р.). «До останнього подиху». Таїр Халілов – сучасний український кримськотатарський письменник. Близькість прози Халілова до філософії екзистенціалізму. «До останнього подиху» – історія життя, боротьби та любові героя твору, віддзеркалення в ній трагічної долі кримськотатарського народу. Тема депортації кримських татар та свавілля влади. Образ Бекира – людини, котра ніколи не здається. Почуття гідності героя, глибинний зв’язок зі своїм народом.

 

 33

Джон Майкл Ґрін (нар. 1977). «Провина зірок». Д. Ґрін – американський письменник, автор книжок для підлітків та молоді, відеоблоґер. «Провина зірок» – розповідь про історію кохання невиліковно хворих юнака та дівчини. Образи головних героїв. Ідея цінності життя. Символіка назви твору. Ліризм, іронічність оповіді.

 

 34

Позакласне читання Маркус Френк Зузак (нар. 1975). «Крадійка книжок». Короткі відомості про митця. «Крадійка книжок» - роман про Другу світову війну.

 

 35

Підсумковий урок

 



Немає коментарів:

Дописати коментар